Inovācija ir jaunā tradīcija
Igor Stravinsky, Pat Metheny, Wes
Montgomery, Charlie Parker, Miles Davis, Ornette Coleman, John Coltrane, Pat
Martino, Louis Armstrong, Duke Ellington, J.S. Bach, Jimi Hendrix. Šiem
cilvēkiem ir viena kopīga iezīme – viņi visi ir inovatori.
Cik daudz cilvēku uzdrošinās
kļūdīties? Sociālu un morālu normu izkopšana. Nekonkrēts potenciāls, atrašanās
eksperimenta sirdī. Drosme sekot savai idejai, kā arī prasme
attiekties pret kļūdām tā, lai tās netraucē turpināt iesākto. Mūziķiem ir
jāveido jauni ceļi. Bet jautājums ir – kā to darīt nozīmīgi un jēgpilni? Šajā
rakstā es dalīšos ar septiņiem avotiem, kuros es meklēju atbildes uz šo jautājumu.
Kreativitāte
Katrā cilvēkā slēpjas spēja radīt ko jaunu. Mūziķa kreativitāte balstās attieksmē. Tā ir vēlme
kultivēt iztēli un drosme izpaust un dalīties ar sevis atklāto. Tieksme
izzināt (pasauli) caur vibrācijām. Mūziķi līdztekus zinātniekiem
apzinās, ka visums sastāv no subatomisku vienību vibrācijām dažādos
tempos.
!Angstrēms - garuma mērvienība ekvivalenta (100 pm vai
0,1 nm), to plaši lieto, lai izteiktu atomu, svārstību viļņu (2D) garumus u.c.
Mūzika mums atgādina, ka esam vibrācijas.
Mūziķa uzdevums ir mācīties šīs vibrācijas prasmīgi organizēt laikā un telpā.
Šī uzdevuma nozīme ir pierādāma vēsturiski – daudzās pasaules kultūrās mūzika ieņem vadošu lomu,
veidojot ciešu saikni ar pasaules uztveres filozofiju un mitoloģiju.
Iztēle
Sapņi, vīzijas, iedvesmas, fantāzijas,
valodas un pārdomas: tie ir tikai daži no iztēles avotiem. Mūziķa iztēles
process sākās iekšējās dzirdes līmenī, tas turpinās muzikālajiem priekšstatiem materializējoties
laikā un telpā. (Šis process norisinās ar balss vai eksternāla instrumenta
palīdzību.) Muzikālajai dzirdei jādod
iespēja paredzēt un ietekmēt iecerēto mūzikas tapšanas procesu. Šis
paredzēšanas process ir viens no svarīgākajiem sonorās domāšanas
priekšnosacījumiem.
Forma
Daba konstanti mainās,
bet visam tajā ir sava forma. Spēja producēt un reproducēt idejas konkrētas
formas ietvaros ir katra mūziķa izaicinājums, kas liek meklēt nozīmi starp
diviem pretstatiem - atkārtojumu un neatgriezenisku mainību.
Ritms
ü Acu
mirkšķināšana
ü Vējš
üSastrēgums uz Kalpaka bulvāra
ü Uz tramvaju steidzošas meitenes gaita
ü Pildspalvas
skaņa, rakstot eseju par Tikumību
ü Elpošanas
ritms pēc 100m sprinta
ü Maira Brieža vs Manuela Čarra boksa cīņa
Visam pasaulē ir ritms. Es mēdzu ieslēgt kādu Maira Brieža cīņu, izslēgt
skaņu un spēlēt līdzi ģitāru cīņas ritmā. Cilvēku radītajiem ritmiem raksturīgs gan avots,
gan ritma materializācija caur kustību (deju), matemātiku un/vai valodu. Daudzās
tradīcijās ritmam ir sava frāzējuma valoda. Pie tam, konkrētās
kultūrās šī ritma valoda ir soniska dejas manifestācija, kuras ietvaros mūzika,
stāsts un deja izpaužas kā vienots veselums.
Toņi
Rietumu mūzikā, ar nolūku
radīt melodiskus un harmoniskus materiālus, oktāva tiek sadalīta 12 pustoņus un
to intervāliskajās attiecībās. Savukārt Indijā tiek izmantoti Šruti, kas oktāvu sadala 22 mikrotoņos.
Katra mūziķa uzdevums ir atklāt, kā arī iepazīt bezgalīgās permutācijas un variācijas šajā
krāsu paletei līdzīgajā muzikālajā sintaksē. Radoša pieeja šim skaņukrāsu spektram var atvērt prātu
dimensijām, kuras nav iespējams aprakstīt vai attēlot izmantojot lineārai
domāšanai raksturīgos komunikācijas medijus.
Klausīšanās
(ieklausīšanās)
Mūzika ir līdzdalīga cilvēka dvēseles
evolūcijas vēsturē. Klausīšanās ar sirdi pieprasa prāta apklusināšanu. Kritika,
filtri, psiholoģiskie bloki – tie visi ir mūsu dziļākā potenciāla (esences)
ierobežojumi. Komunikācija caur mūziku mūs stimulē ieklausīties sevī un iepazīt
pašiem sevi, kā arī mudina bezbailīgi dalīties ar personīgajās dzīlēs atrasto. Savu
dziļākāo un intīmāko fantāziju apzināšanās iezīmē ceļu, caur kuru mēs meklējam
saikni starp savu iekšējo pasauli un visumu.
Iekšējā balss
Katram cilvēkam ir sava iekšējā balss. Ja
divi mūziķi uz viena un tā paša instrumenta nospēlēs vienu melodiju, tā katrā
izpildījumā skanēs pilnīgi citādi. Kāpēc? Tāpēc, ka katram no viņiem ir savs
gars, kam tiek dota iespēja rezonēt caur instrumentu. Ikviens cilvēks, kas prot
sazināties mūzikas valodā, spēj par sevi un savu dzīves pieredzi pastāstīt veidos,
ko verbālā valoda nekad nevarētu pat ne daļēji aizskart. Caur mūziku cilvēki parāda savu iekšējo pasauli. Improvizācijas
meistari spēj izpaust sevi konkrētajā mirklī caur apzinātības stūrakmeņiem –
spontanitāti, pārsteigumu un iniciatīvu. Pasaulē ir mūziķi, kas atraduši tik
spēcīgu saikni ar savu instrumentu, ka viņu skanējumu iespējams atpazīt, pat ne tik ļoti kā pēc vienas nospēlētās melodijas, bet no pirmās skaņas, kas izskan no
instrumenta.
Mūzika māca iecietību. Tā ir mācīšanās caur ieklausīšanos sevī un citos, tai skaitā arī ieklausīšanos
savās un citu kļūdās. Ja kaut kas šķiet nemaināms (neizturams) – jāmaina sevi.
Inovācija mūzikā (mana definīcija) -
indivīda spēja uzdrošināties meklēt likteņa klātbūtni laikā un telpā. Ieklausoties un meklējot patvērumu nevis sabiedrībā, bet sevī. Katrs no mums sevī
nes augstāko pārbaudījumu. Ne jau savās uzvarās, bet zaudēto cerību
klusumā.
Yes, there are two paths
you can go by, but in the long run
There's still time to
change the road you're on. /Led Zeppelin
M.J.
Rīga
5. Decembris, 2017
Komentāri
Ierakstīt komentāru