Četri apzinātības līmeņi mūzikas apguvē
Interesants
veids, kā palūkoties uz savu mūzikas apguves progresu ir domāt par šo procesu no
apzinātības līmeņu skatu punkta. Šajā rakstā definēšu četrus apzinātības līmeņus, kuros mūziķis var atrasties.
Neapzināta
nekompetence
Cilvēks pat nenojauš, kas viņam ir priekšā. Tas ir ļoti laimīgs ignorances stāvoklis, kurā atrasties. Piemēram, kā mazi bērni, kas vēl neapzinās globāla mēroga
problēmas un nav izveidojuši konceptuālu izpratni par realitāti. Tu reizi nedēļā uzspēlē ar
draugiem Guitar Hero, šad tad pamēģini paspēlēt arī akustisko ģitāru, kuru aizņēmies no krusttēva Pētera. Lineāri
izvērtējot: progress ir fragmentāls. Citiem vārdiem - Tu pat nesaproti, ka neko nesaproti! Welcome to level 1 (neapzināts kompetences
trūkums)!
Apzināta
nekompetence
Ir pagājušas pāris
nedēļas, mēneši, tu jau esi sācis džemot kopā ar draugiem, un vienā mirklī
izdomā, ka gribi nodibināt dominanci un izgriezt viņiem pogas. Ir pienācis laiks. Esi saņēmis
drosmi apmeklēt savu pirmo mūzikas privātstundu. Atnākot uz pirmo nodarbību, pēc
aptuveni 15 min. saproti, ka neko nesaproti. Pēc stundas ej mājās un pārdomā
savas dzīves izvēles, kuras tevi noveda līdz šim punktam. Tagad tu apzinies, ka
tik daudz ko nezini. Šī vairs nav smilškaste, kurā vari ne par ko nedomāt un laimīgi ēst garšīgās
smiltis. Akordi, intervāli, arpēdžijas, gammas, muzikālo priekšstatu pilnveide,
lasīšana no lapas, improvizācija, kompozīcija etc. Tieši tā – ir pienācis laiks
grauzt melnu zemi!
!šis ir līmenis, kurā
iestrēgst lielākā daļa hobija klases entuziasti.
Apzināta
kompetence
Ir pagājuši gadi,
jau esi sācis saprast kā strādā modas; ar ko apspēlēt alterētos
dominantseptakordus; ar aizvērtām acīm proti strukturēti ekstemporizēt makro-bāzētas
ritmiskās aranžijas etc. Esi spējīgs
intelektuāli apgūt mūziku un, ja nepieciešams, spēlēšanas brīdi vari
izvlikt kvadrātsakni no akordu arpēdžiju masīviem, kuriem ir vairāk kā 2
dimensijas. Ja paveicās - atsevišķos koncertos aktivizē savu iekšējo bērnu un dedzini soliņus.
Šis ir līmenis, kurā
nonāk un paliek lielākā daļa profesionālo mūziķu. Šis nav pats laimīgākais
apzinātības stāvoklis, kurā atrasties. Citiem vārdiem - Tu vienmēr esi
lietas kursā par to, kas notiek un zini, ka aiz katra jaunapgūtā koncepta
slēpjās jaunas, neatklātas teritorijas. Katru apgūto frāzi vari nospēlēt vairāk
kā vienā pozīcijā, vairāk kā vienā tonalitātē, vairāk kā vienā modalitātē,
vairāk kā vienā taktsmērā. Varbūt jau esi sācis attīstīt savu sonoro domāšanu un spēj apzināti kontrolēt iekšējo dzirdi, vai mentāli vingrināties (internalizēt materiālu etc), whaat? Tieši tā - welcome to level 3!
Neapzināta
kompetence (pirmāla, bezpiepūles izpratne)
Tu redzi saikni starp
visām dimensijām un par to pat vairs apzināti nedomā. Tā vietā lai atdalītu –
solfedžo, mūzikas literatūru, ritmu, harmoniju, melodiju, kompozīciju,
harmoniju etc. – saproti, ka tās visas ir vienas un tās pašas parādības dažādas izpausmes
formas.
Notis ir kā ūdens – ja gribi,
sasaldē 3 vai vairāk skaņas un iegūsti
akordu, ja gribi, atkausē, ielej glāzē – gammas. Iztvaicē un iegūsti – arpēdžijas.
Tavs ceļš no hobija klases
ir kļuvis par ne tikai intelektuālu, bet arī intuitīvu pieredzi, vērtību sistēmu un dzīves ceļu. Šajā līmenī
tu satiksi tādus pokemonus kā Pat Metheny, Branford Marsalis, Julian Lage, Michel Petrucciani (you get the point).
Šis ir ļoti estētisks
punkts kurā nonākt.
No šiem četriem
apzinātības stāvokļiem – tikai divi ir tie, kuros var tā pa īstam sērfot pa radikālu brīvības garīgumu:
1. līmenis - neapzināta neizpratne;
4. līmenis - neapzināta
izpratne.
Ja esi ticis garām
pirmajam līmenim (labs indikators varētu būt tas, ka lasi šo rakstu),
tad vienīgais veids kā tikt atpakaļ uz nepiespiestu, rotaļīgu un radošu
stāvokli, ir caur 2. un 3. līmeni – dziedējot brūces, kuras ieguvi, kad sāki doties
savā misijā uz šīs pasaules.
Cilvēka ceļā nav apstākļi. Cilvēka apstākļi ir viņa ceļš.
Drosmi, spēku un izturību
vēlot,
M.J.
Rīga
6. Novembris, 2018

Komentāri
Ierakstīt komentāru